La nouă ani după intrarea în vigoare a legii 344/2006 este nevoie de o reformare a reglementărilor privind finanțarea partidelor politice. Această nevoie este motivată de încrederea scăzută a populației în partidele politice și corectitudinea alegerilor, dar și recomandări ale organizațiilor internaționale care monitorizează alegerile și legislația electorală.

Propunerea Legislativă 95/2014 adresează cele două puncte de mai sus, încercând o reducere a dependenței dintre politic și mediul de afaceri, prin introducerea rambursării integrale a cheltuielilor de campanie și urmează recomandările comitetului GRECO al Consiliului Europei. Aceste modificări sunt de salutat, însă sunt însoțite de noi reglementări pe care le considerăm în contradicție cu spiritul legii și bunele practici internaționale.


Ne referim în primul rând la posibilitatea de a apela la împrumuturi. Partidele politice ar putea împrumuta sume foarte mari, pe perioade nelimitate, de la bănci, persoane juridice sau persoane fizice. Considerăm că împrumuturile, așa cum sunt reglementate în prezenta Propunere Legislativă sunt o procedură contrară cu bunele practici internaționale și susceptibilă de a crește corupția în viața politică.


În al doilea rând, introducerea rambursării cheltuielilor de campanie presupune finanțarea politicienilor cu sume importante de la bugetul de stat. Calculele făcute de noi arată că un buget aproximativ pentru alegerile parlamentare ar fi de aproximativ 30 milioane €. Alegerile locale ar putea ajunge până la un cost de 300 milioane €. Considerăm că, deși această propunere poate avea avantaje pe termen lung, conceptul ar fi trebuit pus în dezbaterea publică pentru o perioadă mai lungă de timp, pentru ca opinia publică să înțeleagă și eventual să accepte cheltuielile propuse și rostul lor.


În al treilea rând, comparând cadrul legal propus de PL 95/2014 cu al altor țări cu sisteme asemănătoare – ca Franța sau Polonia – observăm o discordanță în ceea ce privește plafoanele pentru donații. Deși actuala Propunere Legislativă propune acoperirea aproape integrală a cheltuielilor partidelor politice, legislatorul nu a adaptat legislația pentru a reduce fondurile private de care ar dispune partidele politice. Considerăm că aceasta este o problemă majoră a PL 95/2014, care trebuie modificată pentru a reflecta intenția inițială a legislatorului – de a reduce corupția în viața politică și interdependența dintre politicieni și mediul de afaceri.

În contextul în care tot mai multe procese de corupție atrag atenția asupra unor practici de finanțare ilegală, considerăm că mai multă atenție trebuie acordată sancțiunilor asupra partidelor politice. Pentru moment, doar cei găsiți responsabili de infracțiuni sunt sancționați. Considerăm că partidele care tolerează practici ilegale în domeniul electoral sau financiar nu trebuie subvenționate din bugetul de stat.


Dincolo de această Propunere Legislativă, voința de a investi în sistemul de partide trebuie însoțită și de voința de a investi în aspectele organizatorice care sunt afectate de restricțiile bugetare cu care s-a operat până acum în materie de alegeri. Atragem atenția în special asupra vechimii și inadecvării logisticii electorale. Rapoarte Autorității Electorale Permanente au subliniat în nenumărate rânduri că urnele, cabinele de vot și alte elemente de logistică sunt în procent 90% în stare foarte proastă și nu sunt uniformizate la nivel național. Va fi greu de explicat alegătorilor de ce România își permite să finanțeze partidele politice însă nu își permite să achiziționeze material electoral ce îndeplinește standardele actuale.


Documentul poate fi citit integral aici